Ringgade 38, 6500 Vojens
+45 22184029

SEO er en vedvarende proces

SEO er en vedvarende proces – som skal passes

Har du en hjemmeside eller har du lige fået lavet en ny ?.

Så tænker du nok, at så behøver man ikke gøre noget ved hjemmesidens SEO (søgeoptimering) i et stykke tid. Desværre så passer det ikke. SEO er en vedvarende proces – som skal passes hele websitets levetid.

Man har brug for SEO på en hjemmeside eller en webshop, det er det, der gør at hjemmesiden kommer frem når der søges på Google og derved får man flere kunder i butikken.

Mange springer over hvor gærdet er lavest og laver ikke SEO intern på hjemmesiden eller webshoppen og så betaler de sig fra det med Google annoncer. Har man valgt den taktik, så får man ikke fuld udbytte.

Hvorfor får man ikke det fulde udbytte af sine annoncekroner på Google hvis man ikke har intern SEO ?

Det skyldes, at når man laver Google annoncer så laver man en række af søgeord, som man betaler for kommer frem i søgningen, ofte er det produkttype, mærke osv. Har man ikke lavet SEO internt på hjemmesiden, så er det kun det man betaler for, der kommer frem.

Har man derimod lavet SEO på sit website, så kan man kryds sælge med ordene, som man betaler for og derved får man meget mere ud af sine annonce kroner.

Til CMS systemer som WordPress findes der forskellige SEO plugins, som kan hjælpe dig med den interne SEO på hjemmesiden og det er ofte nemt at installere. Har man fået et kursus i SEO teknik eller lærer du selv principperne at kende, så kan man godt selv lav SEO’en på hjemmesiden eller webshoppen. Det er bare tidskrævende.

Selvom hele din hjemmeside er SEO’et i top fra starten, så ændrer SEO reglerne sig konstant, ofte minimum 2 gange om året, nogle gange mere og vil man følge med, så bliver man nødt til at tilpasse sin SEO til de nye regler.

Normalt siger jeg, at man skal sætte alt mellem en 1/2-10 timer af hver måned til tilpasning af SEO, alt efter hvor stor en hjemmeside eller webshop man har.

Det er vigtigt at man som hjemmeside eller webshop ejer fra starten får lavet en god arbejdsrutine i udviklingen af sin SEO, så den ikke bliver for uoverskuelig.

Det er vigtigt at man ikke bare sidder og SEO’er det ene produkt efter det andet i flere timer, for så begynder fejlene at komme. Det er vigtigt at hver eneste produkt eller underside bliver SEO’et specielt, så den skiller sig ud.

Når man laver SEO er det også vigtigt at man ser hvad ens konkurrenter gør. Noget af det man selv kan gøre er at prøve at downloade et af konkurrentens billeder og se hvad de gør ved navngivningen. Andre ting kan være svære for almindelig mennesker at se, der skal du have fat i en professionel.

Jeg håber dette lille indlæg, har gjort dig lidt klogere på hvordan du skal passe din SEO, eller at det har givet dig et indblik i hvor meget arbejde SEO kræver.